20 april, 2021

13 x vegetarische AGV

AGV ouderwets? Dacht het niet! Deze oer Hollandse maaltijd past ook erg goed in een vegetarisch dieet. Om je wat inspiratie te geven, delen we 13 vegetarische variaties op de oer Hollandse Aardappel - Groente - Vlees(vervanger) die je in een handomdraai op tafel zet.
 

1: Ovenschotel boerenkool kikkererwten
Een ovenschotel doet het altijd goed! Deze variant op de Midden-Oosterse Kibbeh met boerenkool en kikkererwten geeft een ware smaakexplosie. Extra fijn: je hebt dit gerecht binnen een half uurtje bereid! Dit gerecht bevat ongeveer 260 gram groente per portie en komt uit het kookboek ‘Zo Gepiept’.

2: Geroosterde aardappel-groenteplaat
Zin in een makkelijke maaltijd, waar je bijna geen omkijken naar hebt? Dan is deze aardappel groente plaat iets voor jou! Het perfecte recept voor doordeweeks. Deze geroosterde aardappel groente plaat bevat ongeveer 250 gram groente per portie.

3: Witte asperges met nieuwe aardappel
Dit recept schreeuwt lente! Heerlijk met de nieuwe oogst aardappels en asperges van Hollandse bodem uit de lente. In dit recept serveer je piepverse aardappels en asperges met een mengsel van gekookt ei, boter en peterselie. Een portie bevat ongeveer 150 gram groente per persoon. Heerlijk met wat rauwkost.

4: Gnocchi met pompoen en geitenkaas
Pasta, maar dan gemaakt van aardappel en bloem: gnocchi! Met deze herfstige variant met pompoen en geitenkaas ben je verzekerd van een kleurrijk feestje op je bord. Extra mooi meegenomen: je zet dit recept in 20 minuten op tafel! Het recept bevat 240 gram groente per persoon.

5: Bloemkoolcurry
Wanneer je denkt aan Thailand, dan denk je aan curry.  Een heerlijke variatie op de AGV, waar je misschien niet direct aan denkt. Een curry kan natuurlijk niet missen in dit lijstje, want er zijn ontzettend veel opties voor vegetarische curry’s. Bloemkool is een heerlijk ingrediënt voor een vegetarische AGV. Lekker veelzijdig, en door zijn neutrale smaak heerlijk te combineren in een curry als deze. Deze kruidige curry tover je in 45 minuten op tafel en is een echte groente bom, met maar liefst 350 gram groente per portie.

6: Aardappel broccoli ovenschotel
Deze aardappel broccoli ovenschotel kun je al de dag van te voren maken. Wel zo makkelijk op een drukke doordeweekse dag! De kaas geeft dit gerecht een lekkere pittige smaak. Succes is met dit recept gegarandeerd! Dit gerecht bevat ongeveer 250 gram groente per portie. 

7: Lauwwarme lentesalade met burrata
Niks zo lekker als een smaakvolle salade bij een lentezonnetje. Aardappels zijn de perfecte toevoeging aan je salade, want zo vult ‘ie lekker! Deze variant met asperges en romige burrata zet je binnen 20 minuten op tafel en zit vol met groenten: wel 200 gram per portie! Dit recept komt uit het kookboek ‘Zo Gepiept’. 

8: Winterse ovenschotel met spruitjes en champignons
Comfort food alert! Met spruitjes, champignons en aardappelpuree is dit échte winterse kost. Deze ovenschotel bereid je in een half uur en bevat 300 gram groente per portie. 

9: Aardappel nacho ovenschotel
Tijd voor een Mexicaanse fiësta op tafel! In deze aardappel nacho ovenschotel komt smaak van de Hollandse pieper in een Mexicaans jasje goed tot zijn recht en combineert heerlijk met de romige avocado en zoete tomaatjes. In dit recept zit ongeveer 275 gram groente per persoon.

10: Biet bourguignon met aardappelpuree
Dit recept is een heerlijke variant op de bekende boeuf bourguignon, gemaakt van rundvlees en spek. Deze vegetarische versie maak je met biet, wortel, zilveruitjes, paddestoelen en een grote scheut scheut rode wijn. Smullen dus! Met ongeveer 450 gram groente per portie, weet je zeker dat je genoeg groente binnen krijgt met deze AGV. 

11: Gepofte aardappel met Mexican Style met vegan ‘Sour cream’ & Salsa
Yes, het is tijd voor Mexicaans! Gepofte aardappel is lekker veelzijdig en kun je met van alles vullen. In dit recept gebruik je een vulling van een pittige bonenmix, vegan sour cream, guacamole en salsa. Dit gerecht bereid je in ongeveer 30 minuten en bevat maar liefst 600 gram groente.

12: Crunchy broccoli stamppot
Deze broccoli stamppot is een heerlijk veelzijdig gerecht en zet je in maar 20 minuten op tafel. Door de crunchy macadamia noten en de hartige gebakken uitjes is dit gerecht een ware smaaksensatie. Wanneer je dit gerecht met een vega rookworst serveert, is deze vegetarische AGV helemaal af! Dit recept bevat ongeveer 150 gram groente per portie.

13: Vegan auberginestoof met zoete aardappel en rozijnen
Last but not least: deze heerlijke vegan auberginestoof met zoete aardappel en rozijnen! Vol van smaak door de bosui, olijven en kappertjes. Wanneer je dit gerecht een dagje laat staan, is hij de volgende dag nóg lekkerder! Met meer dan 500 gram groente per portie, is dit een AGV om echt eens een keer uit te proberen.

Recepten van De Hippe VegetariërJaimy’s KitchenEi Ei EiFoxiliciousBeaufoodGewoon HanneVegan Revolutie en Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aardappels Kennisplatform .

Voor uitgebreide informatie over de aardappelteelt, de gezondheidsaspecten van de aardappel en de pieper in gastronomisch en historisch perspectief, kijk je op het Kennisplatform.
Vertel mij meer

Gerelateerde berichten .

Terug naar boven
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief